Fredag 05. oktober og tjuefemårsdag

Som oktoberbarn, må jeg si det er merkelig å plutselig skulle feire bursdag på sommeren. Bruker jo vanligvis å feire mine bursdager i mørketid, regn og storm med levende lys, peiskos og pledd på denne tiden av året, men i Split og Kroatia vil nok ikke dette bli tilfellet for denne feiringen. Værmeldinga viste strålende sol og en deilig temperatur på opp mot 26 grader denne dagen også, og ettersom vi fikk fri fra praksis for å feire bursdag denne dagen, bestemte vi oss for å dra å besøke øya Brac utenfor Split. Jeg satte vekkerklokka på kl 0700, men ble jammen vekt et kvarter før av bursdagssang og iskake med lys på senga av mine to skjønneste medstudenter og samboere, jammen ikke verst bare det! Rørt og litt fortumlet, ble dagen altså startet med å spise is på senga før klokka slo sju en fredagsmorgen (det var visst vanskelig å få tak i kake her nede, iskake/isboks ble derfor nødløsninga noe som passa en iselsker som meg utmerket)! :)

Nyyyydelig iskake til frokost på selveste tjuefemårsdagen!

Storfornøyd med alternativ kake

Vi dro ned til kaia for å ta hurtigbåten over til Brac kl 09.00. Vel fremme etter omtrent en times tid, dro vi med buss til Bol der den mest besøkte stranda på øya ligger. Her var det nydelig! Vi gikk langs en koselig promenade med flere hoteller, restauranter og små suvenirbutikker for å komme til stranda. Havet var turkisblått og stranda var godt besøkt til tross for at sesongen er over for i år. Badetemperaturen var om mulig bedre enn vi har erfart tidligere på turen, og vi fikk tatt flere deilige bad i løpet av dagen. Det var herlig å ligge på stranda og slappe av og følge med båtlivet og folkelivet rundt. Klokken 18.00 tok vi hurtigbåten tilbake til Split, dro hjem for å dusje og skifte før vi dro til gamlebyen for å spise en bedre middag. Det var mye liv i byen denne kvelden også, tydeligvis helgestemning. Det har vært en annerledes men spennende opplevelse å ha bursdag i et annet land i sol og varme. Tusen takk til Ragnhild og Ingunn for å ha gjort dagen uforglemmelig! :) Tusen takk også til alle dere der hjemme for alle koselige hilsener i løpet av dagen!

Her er noen bilder fra dagen;

Split by fra hurtigbåten på veg til Brac

Ved starten av strandpromenaden i Bol (på Brac)

Nydelig og stemningsfull med utsikt rett på havet på venstre side

En pust i bakken for å se på utsikten

Den berømte stranda i Bol som er vel besøkt av turister - også oss denne dagen

Havnebyen Bol

Tilbake i havnebyen Supetar for retur til Split

Supetar

Dagen ble avsluttet med en bedre middag på restaurant i Gamlebyen ved retur til Split. Tusen takk for en nydelig dag! :)