Helg og tur til Dubrovnik!

Etter en rimelig hurtig avgjørelse sent en fredagskveld, bestemte vi oss for å utnytte helga ved å dra til byen Dubrovnik helt sør i Kroatia. Vi pakka fort en hver sin sekk, booka en leilighet nær gamlebyen for en natt og satte oss på bussen i retning Dubrovnik klokka 08.00 lørdags morgen. Etter en nokså svingete busstur langs kystlinja i nesten 5 timer, ankom vi Dubrovnik by litt før kl 13.00. Nydelig vær også her, sol og 22 grader. Vi fant fort frem til leiligheta vi hadde booka (betalte ca 200 kr for en natt for alle tre-selvfølgelig ikke beste standard, men helt grei for en natt for å sove), skiftet til shorts og fant veien ned til gamlebyen. Nydelig sted med enda mange turister (mye mer enn i Split på denne tida av året), det er tydelig at Dubrovik og kanskje i hovedsak gamlebyen er meget populær året rundt. Selve byen er mye mindre enn Split, og er etter det vi vet den sjuende største byen i Kroatia (til sammenlikning ligger Split som nummer to). Innenfor murene var det yrende folkeliv med mange koselige restauranter, kaffebarer, isbarer, butikker og souvenierbutikker. Det er tydelig at det er mange turister her ettersom prisene faktisk var en del høyere enn i Split. Vi fikk sett det meste av gamlebyen før vi avsluttet kvelden med en bedre middag på en koselig restaurant og et glass vin på en bar like ved før vi slitne dro tilbake til leiligheta for å sove litt og lade opp til en ny dag.

Utsikt over gamlebyen

Gamlebyens hovedgate Strandun med sitt yrende folkeliv og turisme

De to mest kjente katedralene i gamlebyen

En koselig restaurant ved havna i enden av hovedgata Strandun

Og en iselsker som meg måtte jo bare teste en av de mange isbarene. Resultatet ble nydelig kinderis! <3

Tatt fra inngangsporten i skumringslys

LItt avslapping og omskift i leiligheta før en bedre middag

En bedre middag på koselig restaurant

Middag, god vin og god stemning

Rosevin og sommerstemning

Tusen takk til Ingunn (Iva) og Ragnhild (Kate) for en flott dag og fiott selskap!

Søndag sto vi opp for nok en dag i gamlebyen før retur til Split på ettermiddagen. Vi spiste frokost i morgensola før vi kjøpte oss billett for å spasere på muren rundt gamlebyen. Her fikk vi nydelig utsikt over byen og havet og store deler av resten av Dubrovnik by. Til tross for stekende sol og høy temperatur (som vi ikke skal klage på(!)), kom vi oss gjennom den 2 kilometer lange gåturen med fine opplevelser. Vi avsluttet helgeturen med en runde i butikkkene og en is i sola før bussturen tilbake til Split. I morgen er det ny praksisuke på sykehuset, så det er best å være godt opplagt også for ny lærdom der.

Fra muren; nydelig utsikt over by og hav

Murvandring

Flotte klokkespir var det mange av

Den berømte havna i enden av gågata Strandun

Gamlebyens beskyttelse av mur

Karakteristisk

Cruiseskip og øya Lokrum i bakgrunnen. Vi fikk dessverre ikke besøkt øya, men også den skal være nydelig med flott natur (naturreservat).

Fornøyde tok vi fatt på hjemturens busstur etter en flott helg!

Tusen takk til mine to flotte medstudenter og turister Ingunn og Ragnhild for en flott helgetur!:)