Helg og tur til Dubrovnik!

Etter en rimelig hurtig avgjrelse sent en fredagskveld, bestemte vi oss for utnytte helga ved dra til byen Dubrovnik helt sr i Kroatia. Vi pakka fort en hver sin sekk, booka en leilighet nr gamlebyen for en natt og satte oss p bussen i retning Dubrovnik klokka 08.00 lrdags morgen. Etter en noks svingete busstur langs kystlinja i nesten 5 timer, ankom vi Dubrovnik by litt fr kl 13.00. Nydelig vr ogs her, sol og 22 grader. Vi fant fort frem til leiligheta vi hadde booka (betalte ca 200 kr for en natt for alle tre-selvflgelig ikke beste standard, men helt grei for en natt for sove), skiftet til shorts og fant veien ned til gamlebyen. Nydelig sted med enda mange turister (mye mer enn i Split p denne tida av ret), det er tydelig at Dubrovik og kanskje i hovedsak gamlebyen er meget populr ret rundt. Selve byen er mye mindre enn Split, og er etter det vi vet den sjuende strste byen i Kroatia (til sammenlikning ligger Split som nummer to). Innenfor murene var det yrende folkeliv med mange koselige restauranter, kaffebarer, isbarer, butikker og souvenierbutikker. Det er tydelig at det er mange turister her ettersom prisene faktisk var en del hyere enn i Split. Vi fikk sett det meste av gamlebyen fr vi avsluttet kvelden med en bedre middag p en koselig restaurant og et glass vin p en bar like ved fr vi slitne dro tilbake til leiligheta for sove litt og lade opp til en ny dag.

Utsikt over gamlebyen

Gamlebyens hovedgate Strandun med sitt yrende folkeliv og turisme

De to mest kjente katedralene i gamlebyen

En koselig restaurant ved havna i enden av hovedgata Strandun

Og en iselsker som meg mtte jo bare teste en av de mange isbarene. Resultatet ble nydelig kinderis! <3

Tatt fra inngangsporten i skumringslys

LItt avslapping og omskift i leiligheta fr en bedre middag

En bedre middag p koselig restaurant

Middag, god vin og god stemning

Rosevin og sommerstemning

Tusen takk til Ingunn (Iva) og Ragnhild (Kate) for en flott dag og fiott selskap!

Sndag sto vi opp for nok en dag i gamlebyen fr retur til Split p ettermiddagen. Vi spiste frokost i morgensola fr vi kjpte oss billett for spasere p muren rundt gamlebyen. Her fikk vi nydelig utsikt over byen og havet og store deler av resten av Dubrovnik by. Til tross for stekende sol og hy temperatur (som vi ikke skal klage p(!)), kom vi oss gjennom den 2 kilometer lange gturen med fine opplevelser. Vi avsluttet helgeturen med en runde i butikkkene og en is i sola fr bussturen tilbake til Split. I morgen er det ny praksisuke p sykehuset, s det er best vre godt opplagt ogs for ny lrdom der.

Fra muren; nydelig utsikt over by og hav

Murvandring

Flotte klokkespir var det mange av

Den bermte havna i enden av ggata Strandun

Gamlebyens beskyttelse av mur

Karakteristisk

Cruiseskip og ya Lokrum i bakgrunnen. Vi fikk dessverre ikke beskt ya, men ogs den skal vre nydelig med flott natur (naturreservat).

Fornyde tok vi fatt p hjemturens busstur etter en flott helg!

Tusen takk til mine to flotte medstudenter og turister Ingunn og Ragnhild for en flott helgetur!:)