Fantastisk tur med øyhopping og blue cave!

Allerede i løpet av vår første uke av oppholdet her i Split, skrev vi oss opp på en arrangert utflukt ("Blue Cave") til øya Vis utenfor Split for å besøke grotter med båt. Da værprognosene for helgen vi skulle dra var dårlig, fikk vi i går vite at vi kunne få mulighet til å bli med på en tur i dag. Turen skulle inneholde grottetur, samt besøk på de populære øyene Vis og Hvar utenfor byen Split. Dette kunne vi selvfølgelig ikke si nei til, og etter litt ombytting av praksisdager og snille veiledere, var vi i dag tidlig klare for tur. Denne gangen var det bare Ingunn og meg som kunne dra da Ragnhild skulle få besøk av Norge på dagen. Klokken 09.00 sto vi klare på havna i Split for å bli hentet av en såkalt "speedboat" vi trodde kanskje var litt mindre enn den faktisk var. Med sine 300 hestekrefter (Ingunn beit seg spesielt merke til akkurat dette for dette var visst en bra båt(!)), raste vi på 2 timer over fjorden til en liten øy utenfor øya Vis for å oppleve de populære "blue cave" her. Og dette var virkelig fantastisk! Vi måtte bytte til en litt mindre båt for å komme inn i grotta-men det var likevel bare så vidt! Inngangen var jammen ikke stor, men når alle bøyde seg ned i nesten liggende stilling i båten, gikk dette uten problemer. Og du verden-for et fantastisk syn og opplevelse! Havet var om mulig mer blått enn jeg kunne ha sett for meg og stemningen var ubeskrivelig. Det var helt stille i det vi seilte gjennom hula og så ned på fiskene i havbunnen. En slik opplevelse anbefales på det sterkeste.

Inngangen til Blue Cave...Hårfint!

Nydelig opplevelse!

Fiskene mot havbunnen

Ingunn fornøyd etter en flott opplevelse

Etter en stemningsfull opplevelse i grotta, dro vi i retning øya Vis og den ene landsbyen Komiza for lunsj og en times tur til å se oss litt omkring. Selve øya Vis ble brukt som militærbase av Jugoslavia etter krigen, noe som var tydelig med flere synlige leirer omkring på øya. Landsbyen var veldig koselig, men ganske liten. Vi ble fortalt at det var det mye liv i høysesongen for turister, men at det nå stort sett bare var lokalbefolkningen som holdt til der. Vi tok en kopp te i sola og tittet oss litt omkring før neste etappe av turen.

Havnebyen Komiza på øya Vis

En liten lunsjpase og en kopp te på en koselig lokal kafe før neste etappe

Før vi skulle dra til Hvar (en av de største og mest populære øyene utenfor Split), kjørte vi innom den spesielle stranda de lokale kaller "Stineva". Denne ligger imellom to klipper en lang spasertur unna landsbyen Komiza, slik at det er ikke mange som vet av den. Vi ankret slik at de som ønsket kunne ta et bad og svømme inn til stranda.

Den spesielle stranda Stineva

Turen til siste etappe for utflukten-øya Hvar og Hvar by-tok knappe en time i god fart med båten. Vi ankom den nydelige byen Hvar og skulle få være her i 2 timer før vi reiste hjem. Byen var nå preget av mye mindre turisme enn i høysesongen, men dette var egentlig helt greit for oss. Vi tok oss en rusletur omkring i byen blant de idylliske gamle steinhusene og satte oss ned på en av de koselige havnerestaurantene for å nyte en is i sola. Hvar er en flott naturperle som tidligere blitt kåret til en av verdens vakreste øyer. Ingen tvil om dette, øya er absolutt verdt et besøk. Vi fikk dessverre ikke tid til å se hele byen, men vurderer å ta turen tilbake om vi får flere anledninger.

Klar for siste etappe mot øya Hvar

På vei mot Hvar by

Fremme i Hvar

Inn mot Torvet (legg merke til det lille antallet av turister! Denne byen skal visst kry av turister i høysesongen...)

Og jammen er Jo Nesbø også populær i Kroatia! Artig å være norsk når dette er det første man ser i butikkene...(dog litt usikker på hva Zohari betyr på kroatisk...) ;)

Mange fine båter langs havna

Og en velfortjent is i ettermiddagssola

Herlig på tur!

Stemning på havnerestauranten før avgang tilbake til Split

...SÅ en nydelig og luftig tur tilbake til Split

Så ankom vi Split by igjen like før solnedgang etter en fantastisk og opplevelsesrik tur! Dette har virkelig vært verdt hver en krone! Tusen takk til Ingunn for minner vi aldri vil glemme! :)