Helg og plutselig helgetur til Zagreb!

Jammen ble det fredag igjen-og nest siste helg lå foran oss her i Split. Rart at tida går så fort, men også litt godt. Vi begynner å glede oss til å komme tilbake til trøndersk jord også nå, men skal nyte de siste ukene her i litt varmere strøk likevel.

Etter et impulsanfall torsdag kveld, bestemte vi oss for å heller dra til Kroatias hovedstad og storby Zagreb denne helga fremfor neste. Grunnen var at vi hadde blitt tipset om at det for denne helga var billige togbilletter, noe som absolutt stemte. Vi fikk tur-retur for 100 Kuna, altså tilsvarende ca 100 norske kroner! Grunnet tur fikk vi fri litt tidligere fra praksis for å rekke toget kl 14.41 og var etter 6 timer fremme i Zagreb by. Standarden på toget var faktisk mye bedre enn jeg hadde trodd, og timene gikk derfor overraskende fort med strikking (!), god fredagsstemning og musikk på øret. I Zagreb var det mørkt da vi kom frem, ikke så lett å se byens fasade i nattemørket. Det var overraskende kaldt, og jeg fikk med en gang en følelse av å være hjemme. Litt deilig å oppleve litt kalde og høststemning innimellom varmegradene også...;) Vi fant en taxi og fant frem til hotellet, spiste middag med drikke for 60 Kn (!) og la oss før midnatt for å lade opp til en heldag i Zagreb by.

6-timers togtur=lek med kamera for en (egentlig) fotograf

Svært billig middag på hotellet før opplading til heldag

Lørdag sto vi tidlig opp for hotellfrokost og heldag i Zagreb by. På tross av morgentåke fikk vi sett byen (som faktisk minnet litt om Oslo), og dens trekkplaster som blant annet gamlebyen, Kathedralen og det grønne markedet. En koselig by med mye folkeliv og mye å se av kultur og butikker. Prisene på mat og drikke er også i Zagreb veldig billig til sammenlikning med norske priser (eksempelvis betalte jeg 41 Kuna for en stor salat med drikke til lunsj), noe som er overraskende billig. Vi koste oss med å rusle blant folkelivet hele dagen før vi avsluttet kvelden med en bedre middag og en tur på pub før vi slitne dro tilbake til hotellet.

Fin start på en lang og opplevelsesrik dag med god frokostbuffet på hotellet

Ingunn og Ragnhild på torvet (fikk ikke med hele hesten(!), men en synlig og kjent statue i sentrum av Zagreb)

Koselig restaurantrekke i Gamlebyen

Deler av det grønne markedet med yrende folkeliv

Haugevis av vitaminbomber for en billig penge

Stablede madariner og nesten litt julestemning...

Den berømte Kathedralen

...Og selvfølgelig turistbilde foran Kathedralen :)

En billig og god matpause - for hele 41 Kuna(!)...

...før litt mer shopping ;)

Koselig torv med skikkelig høststemning (deilig for oss å endelig oppleve høst også)

Yrende folkeliv selv også etter solnedgang (legg merke til julepynten og julestemninga)

Kveldsstemning

Og selvfølgelig måtte dagen avsluttes med en bedre middag med nydelig dessert! Takk for en flott dag!:)

Søndag sto vi også forholdsvis tidlig opp for frokostbuffet og en liten tur i byen for shopping og kafebesøk før hjemreise. Etter en lengre togreise var vi tilbake til Split, slitne, men veldig fornøyde etter helgas opplevelser! Tusen takk til Ingunn og Ragnhild-nok en gang-for en koselig og trivelig impulstur! :)